ΤΙ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΤΑΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ…

Τρίτη 24 Μαρτίου 2009

Όλο το προηγούμενο διάστημα επιχειρείται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μια σειρά αλλαγών, που σκοπό έχουν να πλήξουν το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα του πανεπιστημίου, να πειθαρχήσουν το φοιτητικό σώμα και να εντατικοποιήσουν ακόμα περισσότερο τις σπουδές μας.
Το φοιτητικό κίνημα όμως των τελευταίων δύο χρόνων έδωσε και δίνει μια ηχηρή απάντηση σε αυτούς που αποφασίζουν για εμάς χωρίς εμάς και που θέλουν να δημιουργήσουν ένα ακόμα πιο ζοφερό μέλλον που θα πλήττει την εργασιακή μας προοπτική και θα μας φέρνει συνεχώς αντιμέτωπους με την εργασιακή ανασφάλεια.

Ποιες ακριβώς όμως είναι αυτές οι αλλαγές
και πως πλήττουν το φοιτητικό σώμα?


1) Ο νέος Νόμος Πλαίσιο
Ο αντιδραστικός αυτός νόμος αλλάζει ριζικά το πλαίσιο λειτουργίας των δημόσιων πανεπιστημίων μετατρέποντας το σε πιο αυταρχικό και ανταποδοτικό. Αλλαγές που έχουν να κάνουν με:
• Το ανώτατο όριο φοίτησης, το οποίο όποιος το ξεπερνά θα διαγράφεται από τη σχολή. Ανεξάρτητα, λοιπόν με τον μαθηματικό τύπο αυτού του ορίου (ν+2, 2ν), αυτό που στην πραγματικότητα έρχεται να φέρει είναι η πειθάρχηση των φοιτητών/τριών και η διάλυση των συλλογικών πρακτικών, αφού η απώλεια 2 εβδομάδων από την εκπαιδευτική διαδικασία, θα σημαίνει αυτόματα και το χάσιμο του εξαμήνου.
• Την κατάργηση του ασύλου. Το άσυλο αποτελεί ένα εργαλείο στα χέρια των φοιτητών, που το χρησιμοποιούνε για να προφυλάξουν τις συλλογικές τους πρακτικές, όπως το να κάνουν γενικές συνελεύσεις χωρίς την παρουσία των αγνώστων κυρίων της ασφάλειας, να κάνουν καταλήψεις χωρίς το φόβο της άμεσης καταστολής κ.α. και έχει κερδισθεί με αγώνες του παρελθόντος. Ο νέος αυτός νόμος, λοιπόν, περιορίζει το άσυλο στη διαφύλαξη των εκπαιδευτικών και ερευνητικών διαδικασιών και προσθέτει ότι η διακοπή αυτών (όπως κατά τη διάρκεια μιας κατάληψης) σημαίνει αυτόματα και άρση του ασύλου, προκειμένου να γυρίσουμε στην ομαλή -γι’ αυτούς- λειτουργία των πανεπιστημίων.
• Την εισαγωγή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων, τετραετών επιχειρησιακών προγραμμάτων και manager που θα διαχειρίζεται τα οικονομικά του πανεπιστημίου και που ως αποτέλεσμα θα φέρει την υποβάθμιση και ίσως και κατάργησης των όποιων κοινωνικών παροχών (σίτιση, στέγαση κτλ). Αποτελεί επίσης και μέσω πίεσης στο εσωτερικό του πανεπιστημίου , αφού θα διαλύει τις οποιεσδήποτε αντιδράσεις προκύπτουν όσον αφορά το ζήτημα της χρηματοδότησης του πανεπιστημίου, το οποίο θα υποχρεούται να σχεδιάζει 4ετή πλάνα λειτουργίας που θα πρέπει να είναι ανταποδοτικά και ανταγωνιστικά σε σχέση με τα υπόλοιπα πανεπιστήμια, προκειμένου να δικαιολογούν τη χρηματοδότησή τους.
• Την κατάργησης των δωρεάν συγγραμμάτων και την επιβολή της βιβλιοκάρτας, καθώς όπως λέγεται από τους εμπνευστές και τους υποστηρικτές του νόμου, αυτό αποτελεί ένα «αναχρονιστικό» και μέτρο και «κατάλοιπο της χούντας». Είναι λοιπόν σαφής η προσπάθεια διάλυσης του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα του πανεπιστημίου.

2)ΚΕΣ-ΚΕΚ-ΙΕΚ
Τα ΚΕΣ καθώς και διάφορα άλλα κολέγια, σχολές κλπ λειτουργούν στην Ελλάδα ως παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων με τη μέθοδο του franchising. Ήδη πολλά πανεπιστήμια από το εξωτερικό συνεργάζονται με ΚΕΣ και Κολέγια στην Ελλάδα παρέχοντας πακέτα γνώσεων- δεξιοτήτων, μετά από δίχρονη ή τρίχρονη φοίτηση. Μέχρι σήμερα τα «πτυχία» που αποκτούσαν οι απόφοιτοι αυτών των σχολών δεν αναγνωρίζονταν επίσημα στην ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά εργασίας, συνεπώς δε θεωρούνταν ισότιμα με τα πτυχία των ελληνικών και ευρωπαϊκών πανεπιστημίων.
Όλο αυτό το σκηνικό επιχειρείται να αλλάξει από τη νέα υποχρεωτική οδηγία της Ε.Ε. και βάσει της εισήγησης που έκανε ο ευρωβουλευτής της ΝΔ στην αρμόδια επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αποφασίζοντας την αναγνώριση των τίτλων σπουδών-πτυχίων των ΚΕΣ, Κολεγίων κλπ που λειτουργούν στην Ελλάδα, ως ισότιμων των πτυχίων που παρέχουν τα πανεπιστήμια αυτά , στους φοιτητές που παίρνουν πτυχίο στο ίδιο πανεπιστήμιο, στη χώρα-έδρα τους. Ακόμα στο τελευταίο στάδιο επιχειρείται η εξίσωση των «πτυχίων» των ΚΕΣ με αυτό των δημοσίων πανεπιστημίων, με αποτέλεσμα την υποβάθμιση των ελληνικών πανεπιστημίων στα επίπεδα λειτουργίας των ΚΕΣ κι όχι το αντίθετο.

3) Αξιολόγηση- Πιστωτικές μονάδες- Μπολόνια
Η Αξιολόγηση είναι μια λέξη που ταυτίζεται με κάτι καλό, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά. Η Αξιολόγηση, λοιπόν είναι απλά μια ωραία λέξη που έρχεται να συνεχίσει την εφαρμογή της συνθήκης της Μπολόνια, για τη διάσπαση των πτυχίων και των εργασιακών δικαιωμάτων μας. Πιο αναλυτικά, η συνθήκη της Μπολόνια θέλει να φέρει τη διάσπαση των πτυχίων μας σε 3+2 έτη σπουδών και την αντικατάστασή τους από τον ατομικό φάκελο δεξιοτήτων. Όσον αφορά τις πιστωτικές μονάδες, οι αλλαγές στα προγράμματα σπουδών θα μπορέσουν να ανοίξουν το δρόμο για την εφαρμογή τους. Ο κάθε φοιτητής θα συλλέγει στον ατομικό φάκελο δεξιοτήτων του το σύνολο των πιστωτικών μονάδων από τα μαθήματα που έχει περάσει, από τα σεμινάρια που έχει παρακολουθήσει κλπ. Δημιουργείται έτσι, ένα ακόμα πιο ζοφερό μέλλον στους σημερινούς φοιτητές και αυριανούς εργαζόμενους, αφού η διάσπαση των πτυχίων θα φέρει και τη διάσπαση των επαγγελματικών/εργασιακών δικαιωμάτων, με αποτέλεσμα τη δημιουργία απόφοιτων δύο ή περισσότερων ταχυτήτων που δε θα μπορέσουν να παλέψουν ενωτικά και συλλογικά και να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους ως εργαζόμενοι κι έτσι θα οδηγούνται στην ατομική διαπραγμάτευση των συνθηκών εργασίας. Άρα τα πανεπιστήμια θα αξιολογούνται με βάσει αν έχουν εφαρμόσει τα παραπάνω, αλλά και γενικότερα όλες τις πτυχές της μεταρρύθμισης.


4) Νομοσχέδια για Έρευνα και Μεταπτυχιακές σπουδές
Το νομοσχέδιο που παρουσίασε η πρώην υπουργός παιδείας στη σύνοδο πρυτάνεων στο Καστρί και το οποίο ψηφίστηκε το περασμένο καλοκαίρι στη Βουλή, προβλέπει τη σύνδεση της χρηματοδότησης των ερευνητικών κέντρων με την αποδοτικότητά τους, βάσει διαρκούς αξιολόγησης και με την απειλή διακοπής. Προβλέπει επίσης, τη δημιουργία Εθνικού Οργανισμού Έρευνας και Τεχνολογίας, ως έναν ιδιωτικό στην ουσία οργανισμό που τα υπουργεία ανάπτυξης και παιδείας θα εποπτεύουν τη λειτουργία του. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα την υποβίβαση της έρευνας προς όφελος των ερευνητικών κέντρων και ινστιτούτων που θα ιδρυθούν και θα λειτουργούν με κριτήρια αγοράς.
Το νομοσχέδιο που αφορά τις μεταπτυχιακές σπουδές και επιχειρείται να περάσει, έχει ως συνέπεια την ίδρυση Ερευνητικών Πανεπιστημιακών Ινστιτούτων, τα οποία θα ανήκουν στον ιδιωτικό τομέα και θα εποπτεύει τη λειτουργία τους το υπουργείο παιδείας. Τα Ινστιτούτα αυτά θα λειτουργούν εντός των πανεπιστημίων και θα συνεργάζονται και με το δημόσιο και με τον ιδιωτικό τομέα. Τα έσοδα αυτών, πέρα από τις διάφορες δωρεές, χορηγίες και επιχορηγήσεις θα είναι και από τα δίδακτρα που θα αναγκάζονται να πληρώνουν οι φοιτητές. Βλέποντας κι αυτό ως ένα κομμάτι του παζλ της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης καταλαβαίνουμε ότι είναι η αρχή, προκειμένου να φτάσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Την επιβολή διδάκτρων και για τις προπτυχιακές σπουδές στα δημόσια πανεπιστήμια και τελικά τη μετατροπή των τελευταίων σε ιδιωτικά.

5) Αναθεώρηση του αρ.16
Μια μεγάλη νίκη του φοιτητικού κινήματος, η οποία έδειξε ότι οι συλλογικοί αγώνες και τα κινήματα μπορούν να νικάνε, είναι ότι κατάφερε να παγώσει τη διαδικασία αναθεώρησης του αρ.16, αλλά και του Συντάγματος γενικότερα για τουλάχιστον 8 χρόνια. Η αναθεώρηση του αρ.16 επιχείρησε να αλλάξει το μεγαλύτερο και πιο ιστορικό κεκτημένο της εκπαίδευσης, το Δημόσιο και Δωρεάν χαρακτήρα αυτής. Προέβλεπε συγκεκριμένα, τη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων με το επιχείρημα ότι με τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ ιδιωτικών και δημοσίων, θα αναβαθμίζονταν και τα δημόσια, κάτι που μας θυμίζει την «αναβάθμιση» των δημόσιων νοσοκομείων μετά την ίδρυση των ιδιωτικών(!!!)



Το Φοιτητικό Κίνημα έδειξε ότι μπορεί να γίνεται επικίνδυνο και να νικάει. Τίποτα δεν έχει τελειώσει, συνεχίζουμε να παλεύουμε με όπλο τους συλλογικούς μας αγώνες στο παζλ των μεταρρυθμίσεων που θέλουν να κάνουν στην εκπαίδευση. Στο επόμενο διάστημα θα αποδείξουμε ότι μόνοι μας μπορούμε να δημιουργήσουμε το μέλλον που μας αξίζει. Όποιος πιστεύει ότι μπορεί να αποφασίζει για εμάς χωρίς εμάς, θα μας βρει μπροστά του!






ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΑΝΗΚΕΙ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ
ΠΟΥ ΤΟ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΝ!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

 

a

a

ΠΑΛΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ


ATTACK: Πρωτοβουλία ανέργων/επισφαλώς εργαζομένων!

Σωματείο Μισθωτών Τεχνικών: εργαζόμενοι/άνεργοι μηχανικοί